LFZE doktorkollégium tanulmányi út 2025. okt. Göteborg - Koppenhága 4. nap
4. nap
Koppenhága
Jesuskirken
A Jesuskirken Koppenhága egyik legkülönlegesebb temploma. A templomot Carl Jacobsen, a híres sörgyáros, kultúra- és művészetpártoló, a Carlsberg sörgyár alapítójának fia építtette 1884 és 1891 között. Az épület a dán historizmus egyik kimagasló alkotása, amely többek között az itáliai reneszánsz (Jacobsent különösen inspirálták a ravennai templomok) és a bizánci szakrális művészet elemeit ötvözi igen sajátos módon. Jacobsen a templomot családi temetkezési helyként is használta, s nem csupán anyagilag támogatta, de művészeti, esztétikai szempontból is figyelemmel kísérte, sőt komolyan befolyásolta a templom kialakítását. A díszítéshez a legkiválóbb európai mestereket kérte fel – köztük Bertel Thorvaldsen tanítványait, Pietro Teneranit és Jens Adolf Jerichaut. A templomtér különleges, bensőséges hangulatot áraszt. Előre is érdekes volt a róla szóló leírást olvasni, de a személyes tapasztalat, az épület valós megismerése – legalábbis számomra – minden várakozást felülmúlt.
A templom fontos nevezetessége a híres Cavaillé-Coll orgona, amelyet Jacobsen Franciaországból rendelt meg. Aristide Cavaillé-Coll a 19. század egyik legjelentősebb orgonaépítő mestere, akinek olyan hangszerek köthetők a nevéhez, mint a párizsi Saint-Sulpice templom, vagy a Notre-Dame orgonája. Utóbbinak korszerűsítését végezte. A koppenhágai Jézus-templom orgonája az utolsó hangszerek egyike, amelyet még maga Cavaillé-Coll tervezett és épített. 1890-ben készült el, és 1891-ben szentelték fel. Hangzásvilága a francia romantikus orgonazene ideálját testesíti meg. Az eredetileg 40 regiszteresre tervezett orgona anyagi okokból végül 20 regiszteres, két manuálos hangszerként valósult meg.
Maradandó élményben volt részünk azáltal, hogy alkalmunk adódott a hangszert kipróbálni. C. Franck, L. Vierne, L. Boëlmann darabjaival készültünk, hogy minél inkább az orgona jellegéhez illeszkedő repertoárral tudjuk azt megszólaltatni. Az alapvetően három manuálos hangszerre íródott darabok két manuálon történő elővezetése némi kreativitást igényelt, a megoldásban Sven Verner Olsen, a templom orgonaművészének tanácsai segítettek.
Franck Cantabile c. művének elején például a Positif és Grand Orgue közötti különbség a Montre 8’ ki és bekapcsolásával valósult meg. A redőnyműben foglal helyet az orgona négy nyelvregiszteréből három, (a negyedik a pedálon található), amelyekkel a crescendot megvalósíthatjuk. A crescendo további manuálok nyelvregisztereinek csoportjaival tehát már nem fokozható. A dinamikai folyamat megkoronázásaként az a-moll korál legvégén kapcsoltuk csak be a Grand Orgue Plein-Jeu regiszterét. Az orgonista arra is felhívta a figyelmet, hogy Cavaille-Coll életének különböző szakaszaiban bizonyos regisztereket eltérően intonált, számunkra ennek megfelelően kereste ki a hangszíneket. Köszönettel tartozunk a templom orgonistájának, Sven Verner Olsennek a szívélyes vendéglátásért, a lehetőségért és az aktív segítségért.
A templom és az orgona története nem csupán a művészi és kivitelezési igényesség példája, de tanúságot tesz arról is, miként kapcsolódhat össze a hit, a zene és a művészetpártolói szellem egyetlen, maradandó műalkotásban.
A harmónium-gyűjtemény
A Jesuskirken otthont ad nemcsak a Cavaille-Coll orgonának, hanem egy új, 16 regiszteres barokk stílusú orgonának, valamint egy 55 darabos harmónium-gyűjteménynek. A gyűjtemény első darabja egy amerikai úgynevezett reed organ volt, amelyet Carl Jacobsen sörfőző adományozott a Jézus-templomnak 1911-ben. A világ minden tájáról érkeztek később hangszerek, amelyeket a karzaton és az alagsorban helyeztek el, kivéve egy kiváló minőségű Hofberg-harmóniumot, amit liturgiában is használnak alkalmanként. Domi azonnal megragadta az alkalmat, hogy kipróbálja ezt a varázslatos hangú hangszert.

Az orgonistának tanítványa érkezett, ezért bezárt minket a pincébe a többi harmónium közé, azzal, hogy bármeddig maradhatunk. Magunkra hagyott minket, mi pedig kedvünkre nézelődtünk. Csanád ki is próbálta az egyik harmóniumon a kedvenc blues-dallamait.







Megjegyzések
Megjegyzés küldése