LFZE doktorkollégium tanulmányi út 2025. okt. Göteborg - Koppenhága 1. nap
Ezt a blogbejegyzést azért hoztuk létre, hogy megosszuk veletek kirándulásunk élményét.
Igali Csanád, Dosek Domokos, Kubík Tamás, Enyedi Mózes + Pétery Dóra (programvezető)
1. nap
A Göteborg International Organ Academy (GIOA) 1994-ben jött létre azzal a céllal, hogy a város nemzetközi orgonaprofilját erősítse, és páratlan orgonaművészeti fórumot biztosítson mesterkurzusok és előadások tartására, kutatási projektek szervezésére. Az akadémia keretében nemcsak koncerteket és mesterkurzusokat szerveznek, hanem hangszerépítést és orgonatudományi kutatást is integrálnak: különös hangsúlyt fektetnek az orgonaépítés történeti technológiáira, repertoárjára és az előadói gyakorlatra. A GIOA a város és a környék sok kiváló orgonájára épít – például a 17. századi észak-német stílusban épült hangszerre – egy olyan környezetet kínálva, ahol a résztvevők nemcsak tanulhatnak, de játszhatnak is a különböző stílusú orgonákon. Emellett az akadémia szoros kapcsolatban áll a városi orgonafesztivállal (Göteborg International Organ Festival), amely koncertsorozatokkal, előadásokkal és workshopokkal gazdagítja a programot. Célja, hogy az orgonaművészetet közelebb hozza a nagyközönséghez, fiatalokhoz és családokhoz egyaránt. Két napos tartalmas göteborgi tartózkodásunk alatt koncerteken, kurzuson vettünk részt, és orgonát próbáltunk ki.
Ludger Lohmann: J. S. Bach: Die Kunst der Fugue (BWV1080)
Érkezésünk napján, október 14-én a göteborgi német közösség templomában adott koncertet Ludger Lohmann orgonaművész – aki többek között Marie-Claire Alainnél is tanult Párizsban – zenetudós, nagy hatású pedagógus, organológus, a göteborgi egyetem orgonakutatási programjának szakértője. Fő szakterülete a régi zenei játékmód. A két félidős koncerten J. S. Bach befejezetlen utolsó műve, a Fúga művészete hangzott el: az első részben az egyszerűektől a többtémás fúgákig, a 11. contrapunctusig bezárólag, a másodikban az inverz fúgák és kánonok szerepeltek. Végül a 14. contrapunctus, a kézirat szerint fennmaradt csonka verzióban, Lohmann nem kívánt élni a különböző alternatív befejezések egyikével sem. Ezt pedig a poszthumusz kiadásban hozzáillesztett Vor deinem Thron tret ich hiermit… korál követte.
A templom orgonája (Marcussen & Son 1864-65, Magnusson 1927, 1970, Tostared 2003,) nem egy történeti stílus sajátosságaihoz igazodik, így lehetőség volt regisztrációban több stílust is megjeleníteni, így a németes tercmixtúra mellett a franciás kornett-nyelv szembeállítás is, valamint az augmentációs tételekben cantus firmus gyanánt az északnémet magas fekvésű pedálregiszterek is megjelentek. A legszembetűnőbb játéktechnikai sajátosság a virtuóz pedáljáték volt, amivel Lohmann a manualiter játszható tételekben is élt, ráadásul sokszor nem a basszust, hanem valamelyik belső szólamot játszotta, amely egy triószonáta-tétel nehézségűvé tette az adott contrapunctust. Igazi bravúr, hogy az utolsó tételben mind a négy szólam más hangszínnel szólt.
Késő esti koncert: Night Visions II
Október 14-én késő este meghallgattuk a Luminous Carpet című koncertet a Göteborgi Katedrálisban. A koncert a Night Visions II koncertsorozat keretében valósult meg. Többek között olyan zenészek dalai hangoztak el, mint Suzanne Vega, Kate Bush, David Bowie, Sam Amidon, Björk, Sufjan Stevens. Az előadó formáció neve Cypress Sounds. A háromtagú együttes igazán kitett magáért, ugyanis a koncerten a templom orgonáit, szintetizátort, énekhangot, elektronikát, de még egy organettót is megszólaltattak, s mindezt igen ízlésesen. A gregoriántól a popzenéig sajátos, improvizatív stílusukkal igazán egyedi, sokoldalú, ugyanakkor mégis koherens zenei élményt nyújtottak.





Megjegyzések
Megjegyzés küldése